Overnachten in het klooster - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Steinbusch - WaarBenJij.nu Overnachten in het klooster - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Steinbusch - WaarBenJij.nu

Overnachten in het klooster

Door: ClaudiaDieuwertjeNepalTibet

Blijf op de hoogte en volg Claudia

21 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag 18 mei vertrekken we vanuit Samye terug naar Lhasa voor een overnachting. Onderweg stoppen we bij het oudste bouwwerk van Tibet. Dit is een soort torentje op een berg. Naar boven toe nemen we een pony, versierd met belletjes en een begeleider. Die begeleider had niet gehoeven, dat arme mannetje liep helemaal mee naar boven in de hitte. Hij ging zelfs even in draf en galop. Het was wel weer een leuke ervaring. Eenmaal boven konden we nog te voet verder naar een bergtopje waar gebedsvlaggetjes hingen. Een oud mannetje en vrouwtje liepen met ons mee, het bleek een koppeltje van in de 70 te zijn die de gebedsvlaggetjes aan de man wilden brengen.

De rit terug was ook weer schitterend met uitzicht op de bergen. Eenmaal in Lhasa zouden we 's avonds Dimphy en Tim treffen in restaurant Dunya. Dimphy is een nichtje van Claudia. Zij gaan de trek lopen van Ganden naar Samye. Geheel onverwacht komt Claudia hen al in het hotel tegen, waar zij blijkbaar ook overnachten. Het was een hele speciale ontmoeting. We namen samen de riksja (een fietstaxi) naar het restaurant om daar elkaars ervaringen uit te wisselen tijdens een heerlijke maaltijd. Zij zijn met de trein vanuit Shanghai gekomen, waar haar broertje met zijn vriendin momenteel woont. De riksja nemen was ook weer een avontuur. We lieten de naam van het restaurant in het Tibetaans en Chinees opschrijven bij de receptie, vervolgens lieten we het briefje zien. Onze fietser wist het wel, maar die van Dimphy en Tim kon niet lezen. Dus dat duurde iets langer voordat ze er waren. Ze reden zonder te kijken midden over de kruising, reden tegen het verkeer in en op de terugweg deden ze een wedstrijdje. Erg spannend en af en toe stonden we doodsangsten uit.

Zaterdag 19 mei vertrekken we vanuit Lhasa naar Drigung Til. Het is zo'n zes uur rijden met diverse mooie tussenstops. We slapen in het kloostercomplex op een slaapzaal. Aangezien de toiletten buiten zijn, knippen we een fles open voor de nacht. Dit is ook de plek waar de sky burials plaatsvinden. Bij aankomst lagen er al twee lijken klaar. Opgeborgen in een zak in de foetushouding. Vervolgens vond er een ceremonie op het binnenplein plaats, waarbij de lama zijn rituelen uitvoert om de ziel uit het lichaam te verdrijven. We zijn met de gids naar de plek toe gelopen waar het lichaam uiteindelijk wordt uitgeleverd aan de aasgieren. Vandaag gebeurt dat ook, helaas is het inmiddels verboden om dit bij te wonen. Wij zien dus alleen de lege plek. Uit navraag bleek dat het Boeddhistisch is, maar als je als niet Boeddhist dit toch zou willen, vraagt daar niemand naar. Dus wie weet, het is namelijk een super mooie plek en je lichaam wordt terug aan de natuur gegeven. Zij geloven ook dat dan je ziel inmiddels het lichaam verlaten heeft en een nieuw leven is begonnen.

Zondag maken we een wandeling door de bergen. Vanaf een afstand zagen we een familie met de lijkenzak op hun rug naar boven lopen, er cirkelden al flink wat aasgieren in de lucht. De bus pikt ons onderweg weer op bij nomadententen en yakkuddes. We mogen een kijkje binnen nemen, we zij verbaasd dat ze alles hebben wat je zoal nodig hebt. Zelfs een stereo! We rijden door naar Tidrum nunnery, hier bevinden zich de hot springs (warmwaterbronnen). Claudia is de enige dame die er in gaat samen met de Tibetaanse vrouwtjes, de mannen zitten apart. Het is heerlijk helder (Heineken) warm water, het zonnetje schijnt er lekker op en er komen af en toe een paar bubbels. De anderen wonen een dienst bij de nonnen bij. Dieuwertje staat weer in de belangstelling en wordt gehuld in een nonnenkleed.

Maandag gaat de rit naar Ganden. Dit is een mooi opgeknapt dorpje rond een klooster hoog in de bergen. We lopen de kora er omheen van een uur. Onderweg hebben we prachtig uitzicht over de vallei en de bergen. We worden gelokt door aasgieren en maken zo van een afstandje toch nog een sky burial mee. De vogels zijn indrukwekkend groot en zweven op de thermiek. We volgen een familie verder het pad af en zien allerlei rituelen die we nadoen. Zoals met een kleine steen over een grote wrijven met de klok mee en met de ogen dicht je vinger in een gat in een steen proberen te steken. Allemaal voor een goed kharma.

• 21 Mei 2012 - 13:06

Leo Steinbusch:

Claudia en Dieuwwertje, bedankt voor de mooie reisverslagen.
    Claudia, mooi dat de ontmoeting met Dimphy en Tim is gelukt, wat een emotie, denk ik. Blijf gezond en geniet en ontspan. Pap

• 21 Mei 2012 - 16:53

Ruud:

vinger in je gat steken .... snap ik niet helemaal mag je thuis uitleggen, voor de rest erg indrukwekkend, ook de ontmoeting met het nichtje van Claudia lijkt me een bijzonder ervaring op zo'n afstand van huis. verder vooral blijven genieten dames, want dan genieten we vanzelf mee. groetjes Pa en Ma Smullie

• 21 Mei 2012 - 16:56

Ruud:

PS, in het vorige verslag hadden jullie het over een video-tje, maar die heb ik nog niet kunnen vinden, net als foto's want tot nu toe hebben we maar drie foto's op de site gevonden.

• 21 Mei 2012 - 17:19

Theo En Marie-louise:

Hoi meisjes.
    We hebben het gisteren over de hot springs gehad omdat we wisten dat ze op het programma stonden. Waren onderling aan het filosoferen hoe geweldig dit moet zijn.
    Als jullie lekker uitgeslapen zijn geniet dan nog van jullie laatste dag in Lhasa.
    Heel veel liefs.

• 21 Mei 2012 - 17:48

Yvonne Steinbusch:

...Wat een super, enerverende leerzame reis!!!
    Zo zie je maar, het zoeken naar - zingeving - is een hele sociale bezigheid!!!
    Heel veel mooie reismomenten en vooral mooie ontmoetingen - met mensen - lieve meiden, want elke ontmoeting is een kans op persoonlijke ontwikkelig!!!
    Tot mails, warme groet Yvonne

• 21 Mei 2012 - 19:56

Frank & Anjo Eisenga:

Hallo jullie twee, tot nu toe fantastische reisverslagen. Je kan aan de hand van jullie verslagen een klein beeld vormen van hoe het leven er zijn gangetje gaat.
    Dames geniet ervan en tot het volgende reisverslag. Frank en Anjo

• 23 Mei 2012 - 10:59

Janna:

Hey dames,

wat super gaaf dat het gelukt is om Dimphy en Tim te ontmoeten. Prachtige verhalen weer!